Indonesië - dag 13 - Reisverslag uit Cemorolawang, Indonesië van pieter bree - WaarBenJij.nu Indonesië - dag 13 - Reisverslag uit Cemorolawang, Indonesië van pieter bree - WaarBenJij.nu

Indonesië - dag 13

Blijf op de hoogte en volg pieter

29 Maart 2017 | Indonesië, Cemorolawang

Brrrrrrrromooooooo!!!!

We reden in het donker weg van Cemoro Lawang. In een oranje jeep. We waren niet alleen, het was druk op de weg om 03u30. Gelukkig wel allemaal jeeps die dezelfde kant op reden. Dan maakt het niet veel uit dat het wegdek slecht is (of plaatselijk ontbreekt). De Tenggang krater in gedoken en over de inmense Laotian Pasir (zandvlakte) gescheurd, weer omhoog naar de Kursi berg om de zonsopgang te bewonderen. Op 2500 meter is het wat frisser dan aan de kust, zeker voor Indonesiërs is het rete-koud. Maar wij als echte Hollanders kunnen wel zonder jacket, Bromo-cap, shawl en handschoenen. Dit assortiment was echt overal verkrijgbaar. Iedereen zeult en leurt er mee.
De zon kwam bijna op. En toen was er mist, wolken en andere zon-verbergende grijze vlakken. Niet weer, he!!!!! Eerst de muur, dan de tempel, mogen we nu ook de vulkaan niet in volle glorie bij zonsopkomst zien? Gelukkig trok de mist weg en kon ik lekker met de sluitertijd van m'n camera spelen en mooie plaatjes schieten. En toen was het licht en konden we eens goed in de Tenggan kijken. Vanaf de maan gezien zijn we allemaal even groot en vanaf deze berg gezien stelt de Bromo vulkaan ook niet zo veel voor. Met z'n drietjes liggen de vulkanen gezellig tegen elkaar aan te liggen. Bromo ligt vredig een beetje rook te pruttelen. En voor de rest is het een lieflijk tafereel vanaf deze hoogte. Maar als je nagaat hoe immens groot alles is, dat die Tenggan echt 10 km breed is en hoe ruig en verlaten dit maanlandschap is, maakt het allemaal erg indrukwekkend. En groot!!
Na een lauwe thee en vieze koffie en een paar pisang goreng de jeep weer in op weg naar de zandvlakte. Ook daar waren we niet de enigen. Waar een groot gedeelte op kleine paardjes gehesen werd liepen wij gewoon zelf op weg naar de Bromo. Een kilometer vals plat, dan iets steiler, dan tussen geulen door weer iets steiler. Daar werden de paardjes ontlast en moest iedereen de laatste 246 treden zelf lopen. De grijze smurrie waar de berg uit bestaat is soms echt harde lava, maar soms modderig en ook ligt er nog een boel as. Boven aangekomen stonk het! Op het randje van de krater was het smal. Het was mistig en ook de vulkaan spuugde rook. Vandaar de stank. We zagen dus niks, maar roken en hoorden des te meer. Het continue gebrom van Bromo maakte deze klim wel spectaculair!! Bedankt voor dit spektakel: Mieke, Gardi, Francis, Janet, Erik, Frans, Gertjan, Remco, Johan en Petra.
Weer terug naar beneden en in de jeep naar het dorp. Om 08u15 aangekomen zat ons dagprogramma er op en konden we aan het ontbijt!

• 29 Maart 2017 - 09:07

Kim ( Leeloper):

Ik zie het een beetje voor me...klinkt allemaal zo gaaf geweldig bijzonder uniek fantastisch speciaal prachtig en mooi...supergaaf!
    Nog steeds iedere dag een envelop aan het openen?
    Toen ik vertelde aan iemand hoe jullie op huwelijksreis waren, zei die persoon ohhhhh ik wil ook weer!! En dan zoo! Echt top mannen.
    Hoe lang blijven jullie daar eigenlijk?? Hier klinkt het al " huh dag 12 al.." hoop dat het voor jullie niet te snel gaat! Groetjes Kim

• 29 Maart 2017 - 09:14

Conny:

Dat wordt met carnaval dus een Bromocap :-) ???? Hopelijk waren de lauwe thee en de vieze koffie niet van verkeerd water. Maar jullie hebben weer iets indrukwekkends gezien.

• 29 Maart 2017 - 09:35

Janet:

Wat een activiteiten zo vroeg in de ochtend. Maar voor een onvergetelijke huwelijksreis moet je wel wat over hebben natuurlijk

• 29 Maart 2017 - 11:04

Je Moeder:

Geen lekker luchtje Marc? Maar wel prachtige momenten.

• 29 Maart 2017 - 13:34

Gardi:

wel een mooi beleving toch op de Bromo met de lekkere zwavellucht.
    de trappen op en af is al een hele toer.
    zo is het een actieve huwekijksreis.
    geniet er nog verder van

• 29 Maart 2017 - 23:59

Erna Vermeer:

Hoi hoi, wat gaat de tijd snel en volgens mij genieten jullie volop.
    Ik was bang dat het tempo wat te hoog zou zijn maar... zonde om wat te missen en wanneer jullie er zelfs op een 'vrije' dag weer op uit gaan dan is het energieniveau nog steeds hoog en hebben jullie er zin in. Gelukkig maar.
    Er staan jullie nog een aantal spectaculaire excursies te wachten..
    Super om zo mee te genieten!
    Ik ga morgen op weg naar Singapore en Maleisië en zal van iets dichterbij jullie avonturen volgen.
    Dan ben ik inmiddels weer nieuwe aan het maken! Have fun!

• 30 Maart 2017 - 08:44

Petra Veldhuis:

Wat gaaf mannen! Ik ben weer even terug naar jaren geleden. Toen wij daar waren.

• 30 Maart 2017 - 11:39

Marjan Bouwsma:

Wat een smerige lucht he die zwavellucht! Wij kennen dat van IJsland, maar wel indrukwekkend.
    Wat een belevenissen jongens! Heel mooi om deze op afstand mee te beleven!