Guilin - Reisverslag uit Guilin, China van pieter bree - WaarBenJij.nu Guilin - Reisverslag uit Guilin, China van pieter bree - WaarBenJij.nu

Guilin

Blijf op de hoogte en volg pieter

14 Oktober 2015 | China, Guilin

Guilin ligt in een omgeving van limestone. Dat is zacht gesteente dus in de loop der tijd geërodeerd in allerlei bijzonder vormen. Het karstgebergte met z'n steile toppen de kronkelende rivier met al z'n zijtakken en niet te vergeten de grotten die hier met allemaal stalactieten en stalagmieten voorkomen. Zo'n laatste voorbeeld hebben we vandaag bezocht. We wareb allebei nogal onder de indruk (zacht uitgedrukt). Een stelsel van gangen aan weerszijden voorzien van die druipstenen leidde tot een enorme grote ondergrondse ruimte. Een soort grote hal, maar dan natuurlijk gevormd. Hier schuwt men het gebruik van gekleurd licht niet, dus met allerlei kleuren licht werd het geheel aangelicht. Erg mooi en indrukwekkend. Vanaf zo'n bergtopje (erg hoog is het gebergte over het algemeen niet) hadden we eerder een mooi uitzicht over de Li rivier en de stad. Gisteren voeren we dus tussen die bergtoppen door over de rivier naar het volgende stadje. Op de weg terug vroegen we onze gids om een paar plaatsen op te zoeken die wat minder druk door toeristen bezocht worden. Dat begreep hij in eerste instantie niet helemaal, want we werden naar een rafting-plek gebracht waar iedereen op bamboe vlotjes heen en weer gevaren werd. Daarna dan toch naar een oud dorpje waar we even rondgelopen hebben en de oude Chinese huizenbouw konden zien. De weg terug naar het hotel was nogal een bumpy ride. De weg werd verbreed en gerenoveerd. Het was duidelijk dat het nodig was, want er zaten kuilen in de weg. Maar de bouwwerkzaamheden werden niet echt gescheiden van het reguliere verkeer. Als deelnemer in het verkeer hier moet je dus die kuilen zien te ontwijken, dus als dat betekent dat je de andere weghelft moet gebruiken, moet je dat vooral doen. En als er dan een onverlaat op 'jouw' weghelft je tegemoet komt, moet je die maar even seinen met groot licht dat ie wat afremt. En toeteren. Vooral flink toeteren. Nee, verkeersregels lijken ze hier niet te kennen. Ik zeg altijd over Turkije dat ze daar strepen op de weg hebben als rijsuggestie; als het je uitkomt kun je je er eventueel aan houden. Hier wordt elk verkeersbord of lijn op de weg compleet genegeerd. En toch: ze houden rekening met elkaar, houden snelheid in en volgens mij gebeuren er niet eens zo veel ongelukken.

Morgen gaan we naar Ping'an, een dorp midden in de rijstterassen. Momenteel wordt de rijst geoogst dus dat zal wel mooie plaatjes op kunnen leveren. Daar slapen we een nachtje en dan vliegen we hopelijk naar Hangzhou.

Groeten, Marc en Pieter

• 14 Oktober 2015 - 13:25

Marjon:

Wat een mooie dingen hebben jullie weer beschreven. Super hoor. Ik ben benieuwd naar de foto's. Veel plezier!

• 15 Oktober 2015 - 10:50

Letta:

Van zo'n reis kun je alleen maar dromen,mooi hoor!