Indonesië - dag 9 en 10 - Reisverslag uit Brontokusuman, Indonesië van pieter bree - WaarBenJij.nu Indonesië - dag 9 en 10 - Reisverslag uit Brontokusuman, Indonesië van pieter bree - WaarBenJij.nu

Indonesië - dag 9 en 10

Blijf op de hoogte en volg pieter

26 Maart 2017 | Indonesië, Brontokusuman

Batik batik batik

Onze eerste dag in Jogja sliepen we een beetje uit. Rustig aan met de dag beginnen. Eerst even ontbijten. Bedankt voor het ontbijten met rijst de afgelopen dagen, Henrieke en Sander (en vele anderen...) Het ontbijt in het Eclipse hotel is meer continental. We gaan nu écht de sfeer proeven in de stad! Drie stappen buiten gezet en toen zweetten we al uit onze hempies. Op naar het paleis van de sultan, het Kraton. Onderweg afgeleid door Batik, het waterpaleis inclusief ondergrondse moskee en nog meer Batik, althans vooral door de mensen die een vriendelijk gesprek met je aanknopen en dan heel toevallig een leuke plek kennen die vandaag voor het laatst open is waar ze echte goeie Batik verkopen en waar je niet opgelicht wordt. Uh-huh... Eenmaal bij het Kraton bleek deze om 12.00 gesloten. Helaas dus. Eigenlijk helemaal niet helaas, want wij zijn doorgestieffeld naar het Vredeburg, een vesting opgericht in de tijd van de Nederlandse bezetting, wat nu dienst doet als museum en het verhaal vertelt over de geschiedenis van Indonesië. Vooral op het gebied van de veldslagen en oorlogsvoering. Nederland komt dus ook uitgebreid aan bod. Wat ons onder andere verwonderde is dat Nederland tussen 1946 en 1949 nog zo actief bezig geweest is om Indonesië terug te heroveren en te bezetten nadat de Japanners in de tweede wereldoorlog verslagen huiswaarts gekeerd waren. En toen waren de Nederlanders bepaald geen lieverdjes. In onze geschiedenisboekjes wordt eigenlijk niet zoveel over deze situatie gesproken. Meer alleen over hoe het er in Nederland zelf bij staat; de wederopbouw.
Toen we weer buiten kwamen, stonden we midden in in Hindoestaanse nieuwjaarsviering wat nog het meeste weg had van een carnavalsoptocht met grote poppen. De hele stoet hebben we voorbij laten trekken. Wat een feest. De tuk tuk van Marjoke en Coks bracht ons weer richting het hotel. We hadden een boel gelopen, dus er moest ook weer een eind teruggefietst worden door de pecak bestuurder. Daarna hebben we heerlijk gegeten bij restaurant Milas. In een moeilijk te vinden donker steegje is deze organisch vegetarische buurteetgelegenheid voor de locals uitgegroeid is tot nummer 3 van de stad op de tripadvisor. Bedankt, Dennis en Nienke! En dan hoppeta naar bed!

Indonesië - dag 10

De volgende dag stonden we namelijk om 02u30 op. We stonden om 04u00 aan de voet van de boeddhistische tempel op de berg: de Borobudur. Erg indrukwekkend. Wat een fantastisch cadeau van Barry, Jens, Kay, Tamara, Ellen, Aart, Soo-Jin, Belinda, Yolanda, Patty, Serge, Ronald, Leonard, Tom en Niek. Gelukkig niet te druk zo op de vroege morgen. Geen zon (helaas guys), wel mist en wolken, en toen moesten we denken aan een ander wereldwonder: de Chinese muur. De muur werd bij ons bezoek ook verstopt door de mist. We konden destijds nog net een hand voor ogen zien. Maar de donkere Borobudur is misschien juist wel fraaier of fotogenieker met een grijze lichte achtergrond. Vanuit complete duisternis met kikkers en hanen hoor je de zingende vogeltjes aangeven dat het licht gaat worden. Ook zonder de zon was het een prachtig moment. Klik klik klik deed de camera. Alleen de trage WiFi weerhoudt ons steeds deze nu al met jullie te delen.
Wij hadden een privé gids en kregen alle verhalen over betekenis en geschiedenis te horen. Dit bezoek was dus ook een hernieuwde kennismaking met Siddharta. Het verhaal over de geboorte en het leven van Boeddha (en z'n vorige levens) staat in de muren van de tempel gebeiteld. Het blijft toch een mooie religie. En we zien en horen weer zoveel gelijkenissen met de islam en het christendom. Uiteindelijk merken we dat het toch allemaal op hetzelfde neer komt.

Na afsluitend koffie en zoetigheden toe door naar het kantoor van de candirejo eco tourism vlak bij de Borobudur. Daar was dikke stress want de dokar was niet besteld. Dus we moesten van het programma afwijken en beginnen met de kookcursus. Wij wisten niet helemaal wat we daar van konden verwachten. Marc heeft bij z'n vrijgezellendag ook een cursus Indisch koken gehad, maar dit was onvergelijkbaar. Dit was bij de locals thuis! Op een houtgestookt vuur staat een wok te wachten op de mie goreng, tempeh, en gado gado. Groenten snijden, kruiden mengen en wokken maar. We mochten het ook opeten. En als je om 02.30 opgestaan bent en alleen wat kleine zoetigheden op hebt, is een ontbijtje rond een uur of negen erg welkom. Dus grote dank aan Han-Willem, Rianne, Robbert en Michelle!

Weer teruggekomen in het hotel kijken we samen terug op deel 1 van onze reis en maken we enveloppe twee open.
Ceccilia, Wietze, Evelien, Jeroen,Jasper, Martin en Linda. We gaan altijd graag met jullie op reis. Maar we hopen dat jullie ooit samen met iemand je een keertje Tarzan en Jane mogen voelen zoals wij ons voelden in de jungle. Wat te gek! En vandaag op de terugweg doorkruisten we weer het landschap hier op Java vol rijstvelden en vulkanen. Bedankt voor deze prachtige dagen op deze plek Ron, Olga, Marie Therese en Tineke

Kortom, wij blijven nog even voor deel twee en drie!! Morgen gaan we wederom sfeerproeven in de stad. Dit keer met dank aan de mannen van volley2B. Bedankt voor deze volledig door jullie verzorgde dag met een heerlijke kamer, lekker diner en fijne cocktails in deze prettige stad tussen de rijstvelden en vulkanen.... we gaan er van genieten! En omdat onze chauffeur ons overmorgen weer heel vroeg komt halen, kijken we even in ons cafeautjesboek waarom dat dan is: we lezen dat we met de trein verder gaan!! Alvast bedankt voor de kedeng kedeng, Grada!! Maar daarover later meer!!

• 26 Maart 2017 - 12:36

Anneke:

Goedemorgen Marc en Pieter, wat mooi om op zondagochtend in jullie reisverslagen te duiken en mij, tussen het werk door, mee te laten voeren naar tal van jullie prachtige bestemmingen! En inderdaad zijn geschiedenisboekjes soms wat eenzijdig samengesteld ;) Daarom is reizen de beste manier om kennis te nemen van de geschiedenis. Heel veel plezier en geniet van alle verrassingen, het heerlijke eten, het relaxen en vooral van 'mekaar' :) XAnneke

• 26 Maart 2017 - 20:29

Anja:

Alweer 10 dagen voorbij, wat gaat dat snel, alles gelezen tot nu toe, volgens mij genieten jullie en zien erg veel van het land, voor de komende tijd ook veel plezier ik blijf jullie volgen hoor!! Groetjes van Cor en mij!!

• 26 Maart 2017 - 21:25

Monique:

Wat leuk om te lezen wat jullie van deze plekken vinden. Weer even terug in de tijd en herinneringen ophalen voor ons