indonesië - dag 4 - Reisverslag uit Bukit Lewang, Indonesië van pieter bree - WaarBenJij.nu indonesië - dag 4 - Reisverslag uit Bukit Lewang, Indonesië van pieter bree - WaarBenJij.nu

indonesië - dag 4

Blijf op de hoogte en volg pieter

20 Maart 2017 | Indonesië, Bukit Lewang

Man in the mirror

Dank je wel, Rianne, dat je opschrijft dat we bij het zien van de oerang oetans in de spiegel zullen kijken. Want dat is waar. Vanmorgen is ons een spiegel voorgehouden. Los van de gelijkenis tussen deze primaten en de mens is het ook tijd om op z'n Michael Jacksons in de spiegel te kijken.

I'm starting with the man in the mirror,
I'm asking him to change his ways,
And no message could have been any clearer,
If you wanna make the world a better place,
Take a look at yourself and then make a change.

Het is niet moeilijk om de jungle in te lopen. Je raakt wel snel verdwaald dus een gids is noodzakelijk. We zien hoe mooi en waardevol het leven hier en de natuur is. Erg indrukwekkend dit. De gids vertelt dat er 7000 oerang utans op Sumatra en Borneo leven en met een beetje geluk blijft die populatie op z'n hoogst stabiel. De palmolieindustrie rukt op, voornamelijk in het zuiden van het eiland en verkleint daarmee het leefgebied van de oerang utan.

Je hoort een enorme herrie van krekels en gibbons. Grote mahonie bomen. Lianen. En twee keer mochten we oog in oog staan met een moeder met kind. Tot op een paar meter afstand konden we naderen.

Voor allemaal die ons "natuur zoals het hoort te zijn" en "Tarzan en Jane" kado hebben gedaan, hartelijk dank! Het was fantastisch om een paar dagen in het regenwoud te zijn en als kers op de taart de ontmoetingen met onze familie. Alleen de natuur, verder hoor je helemaal niets. Wat sporen van een beer nog, maar om die in het echt te zien moeten we s'nachts terugkomen. En uiteraard hebben we allebei een bloedzuiger meegenomen.

Helaas kan onze kanotocht op de rivier niet doorgaan. Het water is te wild. Dus vanmiddag zelf even ons vertier zoeken. Of we daar in slagen, dat hoor je morgen!

• 20 Maart 2017 - 07:34

Saskia:

wow wat moet dat indrukwekkend zijn als je zo dicht bij die Oerang Oetangs staat.
    Dat de palmolie industrie zo bedreigend is voor natuur en dieren wist ik wel. Weer eens een mooie reminder
    om weer eens wat vaker etiketten te lezen en dit proberen te vermijden. (alhoewel het werkelijk OVERAL in zit)
    dikke kus vanuit een regenachtig Nederland...

• 20 Maart 2017 - 14:28

Kim:

Zoooo leuk . En wat een gaaf filmpje Pieter. Hoe bijzonder van zo dichtbij. Prachtig.
    Jullie zijn wel karig met de foto's hoor:-)
    Kijk al uit naar dag 5...

• 20 Maart 2017 - 14:35

Joliene:

Oooh, wat had ik graag om een hoekje mee willen kijken... En altijd goed je weer te realiseren dat het allemaal begint bij jezelf, als we er hier op aarde wat moois van willen maken. Een prachtige reis verder!

• 20 Maart 2017 - 15:23

Pieter Bree:

Kim, we proberen onze verhalen zoveel mogelijk te illustreren met een foto hier of daar, maar op de een of andere manier is er bij of de wifi, of de waarbenjij.nu app een kink in de kabel waardoor dat niet goed lukt. Dus daarom youtube en facebook als aanvulling.... ;) over dag 5 kan ik je alvast verklappen dat we veel in de auto zitten... :)

• 20 Maart 2017 - 17:31

Je Moeder.:

Hadden jullie iets voor de aap klaargelegd? Erg leuk te zien en ook jullie vandaag te horen.

• 20 Maart 2017 - 20:39

Rianne:

Spiegeltje, spiegeltje,......
    Fijn dat julie zo genieten! Mooi hoor, die apen zo dichtbij...
    Enjoy!