Beijing 3 - Reisverslag uit Jingshan, China van pieter bree - WaarBenJij.nu Beijing 3 - Reisverslag uit Jingshan, China van pieter bree - WaarBenJij.nu

Beijing 3

Blijf op de hoogte en volg pieter

28 Oktober 2015 | China, Jingshan

Beijing 3

We moeten in Nederland echt ophouden met het gemekker over ons koningshuis en dat de gebouwen van ons koningshuis allemaal zo verschrikkelijk veel geld kosten. Het stelt allemaal niks voor. Een peuleschil; een postzegel als je het vergelijkt met de verboden stad. Wat een enorm groot paleis, of eigenlijk, wat een enorm grote paleizen, want het zijn er meerdere. En wat zijn ze mooi, en wat ligt er een boel spul in, in de vorm van eeuwenoud bronswerk, duizenden kilo's aan jade, schilderwerk uit de tijd dat de Europeanen nog met knuppels rondliepen. Hier zie je hoe oud en hoe rijk deze cultuur is. Fantastisch!

Na onze ervaring van gisteren hadden we bedacht vroeg aan te schuiven in de rij. Dus dat hebben we gedaan. Aan de taxichauffeur verteld dat ie ons af moet zetten bij de verboden stad. Toen hij stopte zeiden wij dat dit een uitgang was en we volgens ons hier dus niet moesten zijn, maar hij maakte ons duidelijk dat dit de rustige shortcut naar de ingang was. Hier omzeil je een enorme rij voor de securitycheck voor het plein van de hemelse vrede. De vele kassa's werken hier efficiënt en de ingang ook. We stonden om tien voor negen binnen! Helemaal goed, dus en dit hadden we niet verwacht. En toch was het al druk. Onvoorstelbaar wat een mensenmassa. Als Chinezen ergens heen gaan doen ze dat niet alleen, maar meteen met een heleboel.

Via de hal van innerlijke rust en supreme harmonie, opperste harmonie, het paleis van de hemelse puurheid en de hal van de aardse rust en wat voor poorten en hallen allemaal niet meer hebben we paleizen gezien waar nu dus van alles tentoon gesteld ligt. Hysterische klokken, in aantal, maar zeker ook in de manier waarop ze er uit zien. Een klokje staand op een kist, welke gedragen wordt door 4 olifanten, die weer met z'n allen op de rug van een berggeit staan, alles uiteraard rijkelijk versierd met goud, zilver en stenen, om maar een voorbeeld te noemen. En hier dus ook rollen met caligrafieën en schilderwerk van eeuwen geleden. Sieraden met smaragden en stenen, kronen zo rijk bezaaid met stenen dat je ze niet kan dragen, lijkt me.

We waren om 14.00 voldaan en hadden wel genoeg gezien. Het was teveel om allemaal te absorberen. Richting de uitgang gegaan op zoek naar lunch. In de directe omgeving was dit geen doen, dus we liepen even verder naar ons eendenrestaurant en hebben daar weer even bij kunnen komen. Daarna hup weer door naar de tempel van de hemel. Een mooie ronde tempel op een heuvel. Ligt er prachtig bij, prima onderhouden en niet eens zo heel erg druk. Maar onze voeten zeiden dat we naar het hotel moesten, dus daar liggen we dan nu even. Straks nog wat eten en een borrel doen en dan gaan we morgenochtend weer naar huis.

Groeten, marc en pieter.

• 28 Oktober 2015 - 12:17

Marjoke:

Genoten van jullie verslagen. Goede reis naar huis!

• 28 Oktober 2015 - 13:11

Monique:

Ontzettend leuk ff mee te hebben kunnen reizen

• 28 Oktober 2015 - 13:30

Je Moeder:

Wat hebben jullie genoten van deze bijzondere reis, zoveel indrukken.......
    Erg leuk om te lezen, nu naar het mistige landje.
    Goede reis wij horen wel als jullie op Nederlandse bodem zijn.

• 29 Oktober 2015 - 12:43

Letta:

Dat was een mooie afsluiting van jullie bijzondere reis.
    Wanneer gaan jullie met vakantie om uit te rusten? Haha